עכשיו זה הזמן שלך! יש לך שאלה? אנא מלאו פרטיכם בטופס ונשוב אליכם בהקדם

לצאת מהתקיעות
מה אפשר לעשות כשאנחנו מרגישים תקועים?
כלים שימושיים, כשהתקיעות משאירה אותנו במקום, ולא מאפשרת לנו התקדם

חווית התקיעות היא אנושית וכנראה שכולנו, בשלב כזה או אחר בחיים, מתוודעים אליה. באחד הבקרים שאל אותי לקוח: "אני תמיד מתחיל במרץ, עושה, מתקדם ואז יש נקודה בזמן שפתאום אין לי חשק יותר, לא בא לי, ואני לא מצליח להרים את עצמי להמשיך. ברוב המקרים, אחרי איזה תקופה, אני פשוט עובר לדבר הבא. אז יש לי חדר עמוס במשימות ובפרויקטים שהתחלתי בקול תרועה רמה והם הסתיימו בקול ענות חלושה, ובעצם הם פתוחים ומקרטעים. מה עושים?"

במקרים רבים, חווית התקיעות גם הולכת יד ביד עם תחושות קשות של תסכול, דיבור עצמי שלילי, והשאלה שמתמצתת את רגשי האשם – מה לא בסדר אצלי? אז ככה – אתה בסדר גמור. עצירה וירידה חדה באנרגיה היא טבעית. תהליך כמו תהליך מתחיל באיזה התרגשות גדולה. זה השלב שבו אנחנו מלאי מרץ. אח"כ, כשנגמר ההני מון (honey moon), יש ירידה חדה באנרגיה. וכאן רוב האנשים נעצרים, נתקעים ולא ממשיכים הלאה. למעשה, ממש כמו בזוגיות חדשה – יש את המפגשים הראשונים שהבטן מפרפרת, אח"כ ירידה ואז מתחילה להיבנות מערכת היחסים האמיתית, על תשתית של ערכים ומחויבות הדדית.
כמה רעיונות ליציאה מהתקיעות, ולעבור לשלב הבא:

כמה אנרגיה יש לך?
שאל את עצמך כמה אנרגיה מ-1 עד עשר, כשעשר הכי גבוה, יש לך, ואז בדוק למה:
האם אני ישן מספיק בלילה?
האם קרה משהו שטלטל אותי רגשית (מחלה שלא נדע, בשורה לא טובה או פרידה חלילה)?
האם אני בעומס בעבודה או בבית ביום-יום שלי?
האם אני זוכר למה אני עושה את הדבר שאני רוצה להתמקד ולהתקדם בו?

אחרי שענית על השאלות האלה תהיה לך יותר בהירות לגבי המקום שבו אתה נמצא, ותוכל לקבל החלטות לגבי ההמשך. קשה מאוד לתפקד כשאנחנו עייפים, רעבים ומותשים רגשית. אם זו הבעיה, כדאי לתת לגוף מנוחה ולראות איך מאפשרים לילה יותר שקט. התקדמות מחייבת פניות רגשית, וזו אפשרית רק אם הצרכים הבסיסיים שלך נענים.

דע שגם זה יעבור
בדיוק כמו בשיר של טונה "גם זה יעבור", גם התקיעות עוברת. מכיוון ששום דבר לא נמשך לנצח (או כמו במלים שנתן סרוונטס לדון קישוט – לא הטוב ולא הרע אינם נמשכים לנצח. ומכיוון שכל כך הרבה זמן היה רע סימן שהטוב קרוב…) ההבנה שזו תקופה/פרק וזה יעבור, לעתים קרובות מקלה עלינו משמעותית. ההכרה בעובדה שזה זמני עשויה להוריד את הלחץ הרגשי, שגורם לתקיעות להחוות כיותר דרמטית ממה שהיא באמת.
עובדה – נזיפה עצמית אינה גורמת לאדם להיות יותר יצרני (פרודוקטיבי).

חזור  ל"למה" שלך
אני הצעתי ללקוח שלי לחזור אחורה בדמיונו ולהבין "למה", למה הוא התחיל את הפרויקט מלכתחילה. אלה צעדים שעוזרים לנו להיזכר בסיבות ובתשוקה שלנו. הרבה יועצים זוגיים ישאלו את בני הזוג מה גרם להם להתאהב אחד בשני – כדי להחזיר אותם להתחלה, לסיבה האמיתית, לתשוקה ולרצון שאפיינו אותם לפני התקיעות או המשבר.
דרך נוספת שקשורה ל"תזכורת" היא, מה היית רוצה שיגידו עליך בסוף ימיך? מה המשפט שיגדיר אותך? למשל, "הוא תמיד עשה, למרות כל קושי." או, "לא משנה מה קרה בחייו, הנחישות שהפגין היתה ראויה להערכה", או אולי "תמיד התחיל והפסיק"?

קטנטנים
כשאי אפשר לעשות צעד גדול, עושים צעדים קטנטנים. בכל עסק או פרויקט יש דברים שקל לעשות ולא צריך להתאמץ או להשקיע בהם. למשל, תיוק שני מסמכים, ולא סידור של כל חדר העבודה. כשאנחנו נמצאים בסוג של תקיעות ו/או עצירה, שווה לנסות להניע את הגלגלים ע"י פירוק הפרויקט לפירורי עשייה. הניסיון שלי מלמד, שלעתים קרובות כשאנחנו עושים את הדברים הקטנים, ולא נופלים לריק, התנועה מתחילה את המעגל ופורצת אותו.
זה מזכיר לי, איך פורמים קשר הדוק? נכון, אפשר להשתמש במספריים ולחרב הכל. ואפשר להתחיל לרווח את הקשר, לאט, בתנועות מאוד עדינות, שמכניסות מרווח בין חוט אחד למשנהו. ואז יש רווח וניתן להכניס את האצבע ולפתוח עוד קצת, עד שהחוטים נפרדים. ואז ניתן לחבר מחדש כמו שאנחנו רוצים. ממש ככה אפשר להתיר את התקיעות – לאט ובזהירות.

אמונה תפלה אחת
יש אמונה שאומרת שאם דברים לא מסתדרים לך, הפוך כוס. אז המזל ישתנה. לאמונה זו יש ורסיות שונות בעדות שונות. הפעם אנחנו נשתמש בה כדי לשנות את האנרגיה, בלי להפוך את הכוס, למרות שאפשר גם לנסות את השיטה הזו, ואם היא עובדת לך אז כמובן תמשיך J.
הכוונה שלי היא – עשה משהו שבריטואל היומיומי שלך לא היית עושה. לך לקורס שירה, השתתף בסדנת כתיבה. זה לא שהסדנה תצור את האנרגיה או תשנה את התקיעות, אלא שהמחשבות החדשות יכולות להניע מחשבות אחרות. והמחשבות יובילו להתנהגות אחרת, שעשויה לעשות את ההבדל.

תקיעות היא תחושה לא מצב

לעתים כשאנחנו ממש רוצים משהו, כמו לצאת מהתקיעות, להתקדם ולהשיג, אנחנו פשוט זקוקים למישהו שיהיה שם לטובתנו, שיהיה שם להקשיב, לתמוך ולתת עזרה. מזמינה אותך לבוא לפגישה שתפתח ותעזור לך לראות איפה אתה נמצא ולאן ניתן להגיע.
כי כשעובדים יחד, יש תוצאות אחרות.

ספרו לי על הרעיונות שלכם ליציאה מהתקיעות.

בהצלחה, עידית